Augšdaugavas novada pašvaldības policija drīz saņems operatīvo transportu

AKTUĀLI

Pirms gada tika izveidota Augšdaugavas novada pašvaldības policija, kā to nosaka likums "Par policiju" un Pašvaldību likums - visām pašvaldībām no 2024. gada 1. janvāra bija jānodrošina pašvaldības policijas darbs.

Par Augšdaugavas novada policijas priekšnieci 2024. gada marta sākumā kļuva Jūlija Maizīte, viņas kandidatūru atbalstīja domes deputāti. Nepilna gada laikā izdevās daudz panākt, saka Jūlija, galvenais – ka novada iedzīvotāji ir informēti par pašvaldības policijas esamību un aktīvi vēršas pie tās darbiniekiem nepieciešamības gadījumā.

Jūlija stāsta, ka pēc jaunās iestādes dibināšanas sākumā tika sakārtoti organizatoriskie jautājumi, tika ierīkotas darba vietas, iepirkti materiāltehniskie un speciālie līdzekļi. Pēc tam sākās inspektoru pieņemšana darbā. No 2024 gada 1. augusta Augšdaugavas novada pašvaldības policijā tika pieņemti divi vecākie inspektori, no 2024. gada 1. novembra efektīva darba nodrošināšanai papildus tika izveidotas vēl trīs amata vienības. Bet no šī gada 1. janvāra tika izveidotas vēl četras amata vienības – tagad ir izsludināts konkurss vēl uz četriem vakantiem amatiem.

Uz doto brīdi divi pašvaldības policijas darbinieki strādā Ilūkstē, viens – Višķos un trīs – Kalkūnos. Pēc vakanču konkursa vēl viens darbinieks parādīsies Višķos, viens Ilūkstē, divi darbinieki pildīs savus pienākumus Vecstropos, kur tagad vēl nav posteņa.

Drīz būs savs transports

Lai operatīvi reaģētu uz iedzīvotāju sūdzībām, pašvaldības policijas darbiniekiem nepieciešams transports. Un pavisam drīz inspektori varēs braukt uz patrulēšanu un izsaukumiem ar dienesta mašīnām. 2024. gadā tika veiktas iepirkuma procedūras par diviem operatīviem transportlīdzekļiem. Viens būs aprīkots ar aizturēšanas telpu. Pēc līguma noteikumiem piegādes datums ir līdz aprīlim, līdz ar to policijas darbinieki jau ar nepacietību gaida mašīnas. Šobrīd ar pašvaldības transportu policijai palīdz pagastu apvienības. “Novada teritorija ir ļoti plaša, savs transports mums ir ļoti nepieciešams, izbraukšanas laiki no vienas puses uz otru aizņem daudz laika, tas nav efektīvi”.

Tā kā pašvaldības policija Augšdaugavas novadā darbojas salīdzinoši nesen, iedzīvotāji ne vienmēr ir informēti par noteikumiem, kuri ir jāievēro. “Tāpēc mēs primāri veicam izskaidrojošo darbu ar iedzīvotājiem. Mūsu funkcija pirmām kārtām nav sodīt, bet izskaidrot, novērst pārkāpumu un nodrošināt, lai turpmāk normatīvie akti tiktu ievēroti. Mūsu funkcija, saskaņā ar likumu, likumpārkāpumu profilakse un mērķis – pārkāpumu skaitu samazināšana,” stāsta policijas priekšniece. Tāpēc regulāri tiek rīkoti preventīvie pasākumi, izglītojošas un informatīvas kampaņas, ar novada iedzīvotājiem notiek pārrunas. 2024. gadā Augšdaugavas novada pašvaldības policijas darbinieki apmeklēja visas novada skolas, tikās ar pirmklasniekiem, lai pārrunātu drošības noteikumus mājās, skolā un ielās. Pēc skolu pieprasījuma piecās izglītības iestādēs tika rīkotas informatīvas stundas vecākajām klasēm ar mērķi akcentēt nepieciešamību ievērot bērniem uzliktos pienākumus un atcerēties par savu atbildību gan skolas, gan vecāku, gan likuma priekšā.

Statistika

Statistikas dati par 2024. gadu ir sekojoši: tika uzsāktas 33 administratīvo pārkāpumu procesa lietas, tika atteikts uzsākt administratīvo pārkāpumu procesus 5 lietās, kopumā 2024. gadā tika pieņemti 55 lēmumi administratīvo pārkāpumu procesu ietvaros. Visvairāk pārkāpumu bija saistīti ar atkritumu apsaimniekošanas noteikumiem (58%), kā arī ar dzīvnieku turēšanas un labturības noteikumiem (18%). Arī piefiksēti pārkāpumi bērnu aizsardzības jomā, augu aizsardzības jomā un meža apsaimniekošanas un izmantošanas jomā.

Kopumā 2024. gadā tika saņemti, reģistrēti un izskatīti 123 dokumenti (tai skaitā iesniegumi no fiziskajām un juridiskajām personām). Ar 2024. gada 1. jūliju Augšdaugavas novada pašvaldības policijā tika ieviests Elektroniskais notikumu reģistrācijas žurnāls, kurā no 1. jūlija līdz 31. decembrim tika reģistrēti 98 notikumi. Tie ir gan iedzīvotāju iesniegumi, gan saņemtie telefonzvani par pārkāpumiem.

Atkritumi - topā

Par ko visvairāk sūdzas iedzīvotāji? Jūlija Maizīte stāsta, ka pārsvarā tas ir alkoholisko dzērienu lietošana publiskās vietās un sabiedriskās kārtības traucēšanas gadījumi, kā arī atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpumi un dzīvnieku labturības prasību un turēšanas noteikumu pārkāpumi. Daudziem pārkāpumiem ir sezonāls raksturs – no maija līdz septembrim iedzīvotāji vasarnīcu kooperatīvos ļoti aktīvi ziņoja par nelikumīgo atkritumu izmešanu, kā arī par miera traucēšanu. “Kopumā novada teritorijas specifika ir tāda, ka šeit, varbūt, būs mazāk kaimiņu strīdu, jo nav tik sablīvēta teritorija kā pilsētā, bet vairāk būs sūdzību par klaiņojošiem suņiem vai kaķiem, latvāņu izplatību vai koku ciršanu un, protams, atkritumiem”. Atkritumus cilvēki ved uz konteineriem vai uz mežu, un tad palīgā nāk videokameras – vasarnīcu īpašnieki aktīvi “ķer” tos, kuri nelikumīgi izmet savus atkritumus neparedzētajās vietās, šajos gadījumos pietiks ar mašīnas numuru un pārkāpēju var ātri atrast. Pašvaldības rīcībā arī ir dažas pārnēsājamas kameras.

“Bieži novada iedzīvotāji nāk un zvana saistībā ar jautājumiem, kas nav pašvaldības policijas kompetencē, piemēram, saistīti ar Pārtikas un veterināro dienestu vai Valsts vides dienesta darbības jomām, kā arī novada iedzīvotāji zvana Daugavpils pilsētas pašvaldības policijai. Tad mēs izskaidrojam iedzīvotājiem, kur viņiem jāvēršas. Tāpat mēs sadarbojamies ar citām pašvaldības iestādēm – sociālo dienestu, bāriņtiesu, kopīgi veicam apsekošanu, sniedzot savu atbalstu un nodrošinot sabiedrisko kārtību,” saka Jūlija. Viņa atgādina, ka ārpus pašvaldības policijas darba laika, kā arī neatliekamos gadījumos (ja nepieciešama tūlītēja palīdzība), iedzīvotāji var zvanīt Valsts policijai uz diennakts tālruni 110.

Augšdaugavas novada pašvaldības policijas darbinieku kontaktinformācija atrodama šeit.

Teksts, foto: Jeļena Ivancova

Jauno dziedātāju uzņemšana bērnu vokālajā ansamblī "Odziņas"