Sventes vidusskola no AS Latvenergo saņēma aprīkojumu fizikas kabinetam

AKTUĀLI

2024. gada vasarā Sventes vidusskolas fizikas skolotāja Natālija Gridasova pieteica savu skolu “Iespējamās misijas” projektā “Izcili fizikas kabineti”. Skolotājas entuziasms un vēlme savas stundas padarīt aizraujošākas ir rezultējies ar to, ka Sventes vidusskola ir uzvarējusi konkursā, iegūstot jaunu aprīkojumu fizikas kabinetam, ko nodrošināja AS “Latvenergo” 13 000 eiro vērtībā. Konkursā varēja piedalīties ikviena Latvijas skola, kopumā tika saņemti 60 pieteikumi.

Skolotāja Natālija Gridasova stāsta, ka fizikas kabinetā šobrīd skolēni var izmantot daudz un dažādas jaunas ierīces, kas ļauj aizraujoši apgūt fizikas pamatus. Klasē ir pieci jauni lāzeri, kas ļauj pētīt gaismas īpašības dažādās lēcās. Ir ierīce, kas ļauj izpētīt viļņu īpašības – no kā ir atkarīga viļņu amplitūda, kā skaļuma amplitūdas maiņa izmaina viļņu veidus. Jauniegūtās ierīces ļauj skolēniem eksperimentu veidā pētīt enerģijas pārvērtības, uzzināt, kā mainās dažādi parametri, kas atkarīgi no jaudas stipruma. Jaunieši var paši pārbaudīt, kā strādā paralēlais vai virknes slēgums, tāpat jaunais aprīkojums ļauj izpētīt, kādas ir skaņas īpašības vakuumā vai kā veidojas magnētiskais lauks. N.Gridasova stāsta: “Jauniešiem ir lieliska iespēja pētīt, atklāt ko jaunu, pašiem saprast likumsakarības un nonākt pie secinājumiem, nevis tikai klausīties, ko skolotāja stāsta no mācību materiāliem. Eksperimentu veidā skolēni paši var iegūt zināšanas un pieredzi. Līdz ar to, ja skolēnam ir iespēja pētīt, nonākt līdz rezultātam, ir lielāka interese par mācību priekšmetu.” Skolotāja teic, ka arī līdz šim projektam skolai bija dažāda veida aprīkojums, ko bērni izmantoja laboratorijas darbos, bet daļa no tā bija gan fiziski, gan morāli novecojuši, jo tiek izmantoti jau kopš padomju laikiem. Fizikas skolotāja ir ļoti gandarīta, ka tagad ir iespēja bērniem mācīt fiziku vēl interesantāk, izmantojot jauno aprīkojumu.

Skolotāja Natālija Gridasova uzsver: “Nevaru apgalvot, ka, līdz ar jaunā aprīkojuma izmantošanu, tagad visi skolēni kļūs par teicamniekiem fizikā. Tāpat ir daudz kas jāzina un jāsaprot no teorijas, lai būtu labi rezultāti. Mācību procesam ir jābūt daudzpusīgam, tikai tad būs labs rezultāts – stundās ir jāmācās gan teorija, gan jāpilda dažādi uzdevumi, gan jāveic eksperimenti, arī ar jauno aprīkojumu.” Skolotāja stāsta - katrs bērns ir savādāks, vienam labāk veicas fizikā, citam sportā vai mūzikā – katram padodas savs. Ir bērni, kuri nesaprot, kāpēc šis aprīkojums mācību stundā ir nepieciešams, bet tas arī tikai tāpēc, ka fizika viņus īsti neaizrauj.

Skolā fiziku sāk apgūt kopš astotās klases, tāpēc jauno aprīkojumu pamatā izmanto 8. un 9. klases skolēni, kā arī fizikas pulciņa apmeklētāji. Kā saka skolotāja, vidusskolā jau sākas “nopietnā” fizika, kad stundās vairs nav tik daudz laika eksperimentiem, vairāk ir jāvelta laiks dažādu uzdevumu risināšanai.

Natālija Gridasova stāsta: “Man ļoti patīk darbs ar bērniem, bet šobrīd ir ļoti sarežģīta situācija ar mācību programmu un lietām, ko pieprasa Izglītības ministrija. Visu laiku ir kaut kas jauns, īsti nepaspējam izpildīt līdz galam vienu prasību, kad ir klāt nākamā. Fizikai šobrīd mācību grāmatas ir tikai pamatskolai, bet tajās ir daudz kļūdu. Jāatzīst, ka vidusskolai grāmatu vēl nav, tāpēc drukājam uzdevumus un mācību saturu uz lapām.” Skolotāja stāsta, ka šī situācija rada lielu stresu gan bērniem, gan skolotājiem, tomēr darbam skolā ir arī saulainā puse: “Skolēni ir vislabākais, kas var būt! Kad bērni raksta pārbaudes darbu, es redzu sava darba augļus. Ja visi bērni iegūst veiksmīgu rezultātu, tad ir patiesi liels gandarījums un prieks par savu darbu un bērnu veikumu.”

Uzziņai:

  • “Iespējamā misija” ir organizācija, kas veicina pārmaiņas izglītībā, lai motivētu skolotājus un skolu vadību, un uzlabotu kvalitatīvas izglītības pieejamību ikvienam Latvijas bērnam.
  • Organizācija piedāvā ne tikai sadarboties dažādiem uzņēmējiem un pašvaldībām, lai atbalstītu skolas, bet arī ikvienam ir iespēja mainīt profesiju un divu gadu laikā kļūt par pirmsskolas skolotāju.

Teksts, foto: Māra Multiņa

Ceļā uz XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem